“Jeg har egentlig alltid likt matte”, forteller Markus meg. Han går i 10. klasse.
Markus gikk store deler av ungdomsskolen i utlandet. Da han og familien flyttet tilbake til Norge, fikk han seg derimot en lite hyggelig overraskelse.
“Pensumet er jo helt annerledes. Vi gjorde ting i timene [i Norge] som bygde på ting jeg aldri hadde vært borti. Og så hadde jeg lært masse i Sverige som jeg plutselig ikke fikk bruk for”.
Overgangen ble problematisk for Markus. Han forteller at han måtte ha matteboken for 9. Trinn i tillegg da han gikk i 10. Trinn.
“Læreren forsøkte å hjelpe meg men han hadde ikke alltid tid. Han var flink, da. Men det var ganske frustrerende å henge bak de andre i klassen! Mamma prøvde å hjelpe meg en del hjemme, men det ble av og til en del krangling med leksene for å si det sånn»
Løsningen for Markus ble leksehjelp gjennom Learnist.
«Det siste året har jeg hatt to-tre timer undervisning i uka med en lærer over nett. Vi møtes i et digitalt klasserom, hvor jeg kan se læreren, tavla og vi kan dele oppgaver og jobbe sammen og sånt – Det fungerer nesten bedre enn å møtes «face to face», egentlig»
Det er jeg som har undervist Markus denne tiden. Da vi startet opp med kartleggingstimen, skjønte jeg at Markus slettes ikke var dårlig i matte – han hadde bare en del “hull”, og denne manglende forståelsen gjorde at han ikke forstod det videre stoffet.
Vi jobbet med å bygge denne forståelsen – jeg husker at ting som brøkregning, sannsynlighet og likninger jobbet vi mye med. Da Markus mestret dette, løsnet det veldig fort.
I skrivende stund er det ett år siden vi startet opp. Jeg fikk nylig en melding av Markus. Han fikk 5 på mattetentamen, og er kjempefornøyd.
Jeg er like fornøyd. Ikke minst har han et solid mattegrunnlag videre (Markus vil inn på studiespesialiserende) men han har også nå mulighet til å komme inn på skolen han helst vil, sammen med vennene sine.
“Drømmen er å gå politiskolen”, forteller han meg.
Markus sin situasjon er ikke unik, snarere tvert imot. Han er en av mange lignende historier fra det siste året. Når en ny elev kommer til oss kartlegger vi først hva han eller hun har problemer med, så er målet å finne ut nemlig hvorfor utfordringene oppstår her. Som regel skyldes det “hull” i forståelsen, som vi da jobber mye med. Noen ganger må vi langt tilbake i pensum, men så fort eleven mestrer «klikker» det, og brikkene faller på plass.
Å se elevene få bedre karakterer, er en ting. Men det morsomste jeg vet er når man jobber med elevene som synes skolearbeidet er blitt vanskelig, frustrerende og dermed mister helt læringsgleden – det å kunne hente frem denne igjen, er noe helt spesielt.
Mye av grunnen til at vi ser så god fremgang med personlig undervisning, skyldes nok graden av oppfølgning. Jeg kan ikke påstå at vi er noe flinkere enn faglærerne på skolen, men jeg tror at det er begrenset hvor mye tid de har til å følge opp alle i klassen tett. Derfor er timene på tomannshånd så effektive.
Etter et år hvor jeg har undervist på egenhånd, fikk jeg flere forespørsler enn jeg kunne håndtere. Samtidig så jeg at mange betalte alt for mye for privatundervisning, eller at kvaliteten og oppfølgningen ikke var god nok. Jeg fikk med meg de to beste lærerne jeg kjenner, og resultatet ble Learnist – hvor vi tilbyr privatundervisning og leksehjelp til en fornuftig pris, og kvalitetssikringen er høy. I tillegg følger vi opp elevene tett, slik at vi kan måle fremgang, og foreldre har oversikt.
I starten møtte vi mange av elevene enten hjemme hos familiene eller på universitetene, men vi så raskt at det var veldig mange fordeler med nettundervisningen. Når trenden ble at de fleste ønsket å bytte fra hjemmeundervisning til nettundervisning, gikk vi «all in» for å gjøre nettundervisningen så bra som mulig.
De digitale klasserommene vi bruker nå fungerer så bra at de færreste kunne tenke seg å gå tilbake til fysisk undervisning etter å ha testet de ut. Det hele er fortsatt litt nytt og spennende for oss, men tilbakemeldingen så langt har vært super.
Alle underviserne hos Learnist er i toppsjiktet – for det første er de toppstudenter i tunge studieprogram, men de har også gode pedagogiske ferdigheter og tidligere undervisningserfaring.
Jeg har enda ikke møtt eleven vi ikke har klart å hjelpe til bedre karakterer. Derfor gir jeg alltid min personlige garanti for at både foresatte og eleven blir fornøyd med undervisningen. Om du ønsker, prøv undervisning med oss helt gratis i løpet av den neste uken, så kan du se selv.